Közös jellemzők
- Számos hajó süllyedt el úgy, hogy túlélő nem maradt, és a katasztrófák helyén árulkodó tárgyat, nyomot (hajóroncs, olajfolt, stb.) nem találtak.
- Néhány esetben a hajó sértetlen állapotban, de személyzet nélkül bukkant fel.
Előfordult, hogy a hajó fedélzetén tartózkodókat halva találták. Külsérelmi nyomok a halottakon nem voltak fellelhetők.
- A repülőgépek és a hajók a katasztrófákat megelőző percekben vagy semmilyen jelzést nem adtak, vagy meg-megszakadó kapcsolattal azt közölték, hogy műszereik nem használhatóak, össze-vissza jeleznek.
A megbolondult műszerek rejtélye
Az Izland közelében kitört Surtsey nevű tenger alatti tűzhányó működése során légköri elektromos jelenségeket figyeltek meg. A tudósítások szerint az óceánból felszálló gőzoszlopon át narancsszínű villámok cikáztak. Európa félelmetes tűzhányójának, a Vezúvnak kitörési gázfelhőjében is elektromos jelenségek játszódnak le, amelyből a gázfelhő elektrosztatikus töltöttségére következtethetünk.
Figyelemre méltó, hogy a Bermuda-háromszög katasztrófáival gyanúsítható Antilla vulkáni szigetív leghatalmasabb felszíni tűzhányójánál, a Mont Pelée-nél, a katasztrófális kitörés alkalmával is elektromos légköri jelenséget figyeltek meg, amely a kitörés után hosszú ideig fennmaradt.
Mindezen tények arra utalnak, hogy a tűzhányók által kilövelt gázfelhőknek gyakran elektrosztatikus töltésük van. Feltételezhető tehát, hogy ugyancsak elektrosztatikus töltésük lehet a mélytengeri tűzhányók gázainak is.
Az elektromos jelenségek vizsgálatakor nem szabad megfeledkezni egy másik fizikai hatásról sem. A tengervízben felfelé haladó gázbuborékok és a víz között súrlódás lép fel, amely a gázatomok külső elektronpályáján keringő elektronok közül elektront szakíthat le. Így a gázrészecskék elektronjaiktól megfosztva pozitív elektromos töltéssel léphetnek ki a légtérbe.
Ennek tükrében vizsgáljuk meg Don Henry kapitány további megfigyeléseit, miszerint a hajóhídon lévő iránytű az óramutató járásával megegyező irányban, sebesen körbeforgott. Ez elektromosan töltött gázok vízből való kiáramlásának feltételezésével magyarázható.
"...Mindent kiszedett generátorainkból: az áramszolgáltatás megszűnt, műszereink nem működtek, a segédgenerátor is felmondta a szolgálatot..."
Az elektromosan töltött gázok áramlása folytán létesült erős mágneses tér várhatóan elsősorban a villamos berendezésekben okozhat zavarokat, zárlati jelenségeket. Az energiaszolgáltatás megszűnése a mérőműszerek működését bénította meg.
Elképzelhető, hogy a létesült mágneses tér is árnyékolta a fedélzetet az elektrosztatikus töltöttségű gázrészecskék elől, s ezért nem léptek fel légzési nehézségek a hajó utasainál.
A térségben lezajlott túlélő nélküli katasztrófák a most leírtakhoz hasonlóan következhettek be annyi különbséggel, hogy hevesebb gázömlés folytán a víz sűrűsége oly mértékben lecsökkent, hogy a hajó, utasaival együtt, viszonylag gyorsan víz alá merült és elsüllyedt.
Miért nem látják a veszélyt?
A légtérbe ürítő tűzhányók gázaiban tekintélyes mennyiségű szilárd szennyező anyagok találhatók. Ezek jelzik a légkörben a gázok útját, sokszor 15-20 km magasságig is. A legtöbb vulkáni gáz azonban szilárd szennyeződés nélküli állapotban színtelen, vagy csak igen nagy vastagságú rétege mutat halvány színeződést. Ezért valószínű, hogy a szilárd szennyeződéstől megszabadult gázok vízfelszínen való megjelenése szabad szemmel aligha látható.
A katasztrófa elképzelt lefolyása
Induljunk ki abból a feltételezésből, hogy az óceán mélyén gázkitörés következett be. Egy ilyen gigantikus gázkitörés alkalmával a víz alatti tűzhányó hatalmas mennyiségű, több tíz MPa nyomású gázkeveréket juttathat az óceán vízébe. A mélyben lezajlott vulkánkitörés gázai megtisztulva és a tengervíz hőmérsékletére hűlve a tenger felszínére érkeznek. A felszíni vízréteg sűrűségét, az átbuborékoló, kitáguló gázok hirtelen lecsökkentik.
Mi történik ilyen esetben a vízfelszínen úszó hajóval?
A megtisztul gázoknak a víz felszínén való megjelenése valószínűleg kezdetben nem észlelhető, nem látható, csak akkor, ha a hajó már pezsgő vízben halad. Ekkor viszont már késő védekezni, mert a víz intenzív pezsgésével egy időben a személyzet legnagyobb megrökönyödésére a hajó merülése rohamosan nő, egyik pillanatról a másikra kritikus méreteket ölthet.
Nehéz elképzelni, hogyan reagál ilyen váratlan eseményre a hajó kapitánya és legénysége. Feltételezhető, hogy látva a megmagyarázhatatlan süllyedést, utolsó mentségül a vízbe vetik magukat, a legjobb esetben valamilyen mentőalkalmatossággal felszerelve. A vízben azonban szörnyű dolgokat tapasztalnak: a víz nem úgy viselkedik, mint ahogy azt eddig megismerték. Kezük és lábuk csapásai támasz nélkül maradnak, mert a közeg, amelybe kerültek, könnyedén kitér végtagjaik nagy sebességű mozgása elől. Testük nagy erővel húzza őket lefelé, erejük gyorsan fogy, és nem tudnak tovább fennmaradni.
Ebben a közegben minden - legyen az mentőcsónak, vagy mentőövvel felszerelt ember - gyorsan elsüllyed. Talán az említett okok miatt nem tudott még senki sem menekülni az ilyen kritikus helyzetbe került hajókról.
Az eltűnés lehetséges okai
Milyen okok következtében süllyedhetnek el a hajók, zuhanhatnak le a repülőgépek, feltételezve, hogy az eltűnések legtermészetesebb okaként a víz alá kerülés jöhet szóba.
1) Robbanás a hajón vagy a repülőgépen?
Hajó és repülőgép gyors eltűnésekor ez reális ok lehet, de mindkét esetben a tenger felszínén roncsok, vagy legalábbis olajfoltok maradnak vissza. Mivel roncsok és olajfoltok fellelését egyetlen hírforrás sem említi, a robbanást, mint katasztrófalehetőséget az esetek túlnyomó többségében ki kell zárni.
2) Mechanikai sérülés következtében elsüllyed a hajó?
Voltak olyan hajók, amelyek külsérelmi nyomok nélkül átélték a katasztrófahelyzetet. Ennek alapján minden valószínűség szerint a hajószerencsétlenségek jelentős részét nem mechanikai roncsolóhatás váltotta ki.
3) Üzemzavar miatt lezuhan a repülőgép?
Néhány esetben a repülőgépek közölni tudták a balesetet megelőző rendellenességeket (az iránytű össze-vissza jelez stb.), de magára a készülő katasztrófa okára vonatkozó tájékoztatást nem tudtak adni. Mechanikai sérülést egyetlen esetben sem jeleztek. Az azonban teljesen nyilvánvaló, hogy ha a repülőgépet mechanikai sérülés nem éri, csak úgy kerülhet a tengerbe, ha sebessége egy határérték alá csökken, vagy a sebességének iránya kedvezőtlenűl alakul.
A vulkáni gázok lehetséges hatása
Ha a vízből nagy tömegben gázok áramolnak ki, akkor lecsökken a víz felszíni rétegének sűrűsége, és a hajó - mivel a sűrűsége változatlan - mélyebbre merül a kisebb sűrűségű közegben. Így víz alá kerülhet.
Tapasztalati tény ugyan nem támasztja alá, hogy a tenger felszínén át valaha is nagy mennyiségű gáz távozott volna, ez azonban nem zárja ki egyértelműen a gázkiáramlás lehetőségét, esetleg csupán az óceánokról szerzett eddigi ismeretek hiányosságára utal.
A repülőgép minden hajtóművének egyidejű leállását az is okozhatja, ha a levegő oxingéntartalma olyan mértékben csökken, hogy a hajtóművek üzemét lehetővé tevő gyors égés nem tud folytatódni. Nem támasztja alá tapasztalati tény, hogy ilyen ok következtében valaha is repülőgép zuhant volna le. Pontosabban fogalmazva ilyen ok következtében esetleg történhetett már balaset, de hogy ennek oxigénhiány volt az oka, erről nincs tudomásunk. Elvileg tehát az óceán feletti repüléskor az oxigénhiány a repülőgépek hajtóműveinek leállását és ezzel a katasztrófájukat is okozhatja.
Hogyan változhat meg a tenger felszínén lévő levegő összetétele oly mértékben, hogy a repülőgépek hajtóművei leálljanak? A legvalószínűbben úgy, ha a tengervízből nagy tömegben gázok lépnek ki és a tenger felszínén, viszonylag nagy magasságig módosítják a levegő összetételét, csökkentik oxigéntartalmát.
Víz alatti vulkánkitörések
A Föld különböző óceánjainak, tengereinek aljazatát több tízezer kilométeres hosszúságban repedésvölgyek (Atlanti-hátság középvonala) és mélytengeri árkok (például a Puerto Rico-árok) tagolják.
Ezek mentén az izzó magma a szilárd kérget áttörve az óceán aljzatára ömlik, és ilyenkor az óceán vizével közvetlenül érintkezésbe kerül. Hasonlóan a felszíni vulkánkitöréseknél tapasztalható - olykor óriási mérvű - gázkiáramlásokhoz, az óceán fenekére ömlő láva gyakran nagy gáztömeggel érkezik. Ezek a gázok a határos tengervízbe kerülnek, keverednek.
A víz alatti lávaömlést, lávakitörést követően az odakerült gázok a tengervíz áramlása folytán elszakadhatnak, eltávolodhatnak attól a helytől, ahol a vízbe jutottak; hasonlattal élve: úgy mozoghatnak az óceán vizében, mint a légtérben a felhők. Ezek a gázdús víztömegek hosszú vízfelszín alatti mozgás, cirkulálás, bolyongás után előre meghatározhatatlan helyen és időpontban bukkanhatnak a felszínre. Felszínre való érkezésük azonban a víz alatti útjuk végét is jelenti. A gázok a folyadéktól elkülönülnek, intenzív pezsgés kiséretében, a szódavíz buborékaihoz hasonlóan a légtérbe lépnek.
A levegőbe került gázok a víz felszínén, esetleg a felszín felett bizonyos magasságban, réteges vagy amorf formában felhalmozódnak, és különböző fizikai és kémiai hatásokon alapuló rendellenességeket okozhatnak.
Ez a teória a vízből kilépő gázok járművekre (hajókra, repülőgépekre) kifejtett hatásával, mint elsődleges hatással számol, és a gázok emberekre gyakorolt hatását csak másodlagos, de mindenképpen ható tényezőként veszi figyelembe. Vagyis nem azért süllyed el a hajó, zuhan le a repülőgép, mert gázmérgezésben elpusztult a személyzet és képtelen a gépek irányítására, hanem fordítva: a gázömlés miatt elsüllyed a hajó, lezuhan a repülőgép, és eközben a személyzet vagy a tengervízbe fullad, vagy gázmérgezés végez vele, és a holtteste a víz alá kerül.
A bermuda háromszögben eltűnt repülőgépek 1967-ig:
1. 1950. március 4. - Globemaster útban Írország felé eltűnt a háromszög északi végében.
2. 1952. február 2. - York típusú teherszállító gép (brit tulajdon) útban Jamaicába eltűnt a háromszög északi részén; 32 utas és személyzet.
3. 1954. október 30. - Super Constellation (az amerikai tengerészet repülőgépe) eltűnt a háromszög északi részén, fedélzetén 42 emberrel
4. 1956. november 9. - az amerikai tengerészet P5M tipusú járőrgépe 10 főnyi legénységgel a Bermudák közelében eltűnt.
5. 1962. január 8. - az amerikai légierő KB-15 típusú üzemanyagtöltő repülőgépe eltűnt útban a Virginia állambeli Langley Field támaszpontról az Azori szigetekre.
6. 1963. augusztus 28. – az amerikai légierő két új négy sugárhajtóműves, KC-13 tipusú, magaslégkörű üzemanyag repülőgépe útban a Florida állambeli Homestead légitámaszpontról az Atlanti-óceán fölött fekvő titkos üzemanyag pont felé, a Bermuda-szigetektől 300 mérföldre délnyugatra eltűnt.
7. 1965. június 5. - C-119 Flying Baxcar; fedélzetén 10 személy eltűnt a Bahamák délnyugati részén.
8. 1965. április 5. – polgári teherszállítóvá átépített B-25-ös bombázó; az óceán „nyelvétől” délkeletre tűnt el, háromfőnyi legénységgel.
9. 1967. január 11. – Chase YC-22 teherszállító géppé átalakítva, a fedélzetén 4 személy, elveszett a Golf-áramlatban, Palm Beach és Grand Bahama közt.
|